Hoe denken leerlingen uit leerjaar 2 vmbo over meisjes- of jongensberoepen en bestaan deze eigenlijk wel? Volgens de meeste leerlingen op het Martinuscollege niet. Zij vinden dat het bij het kiezen en uitoefenen van een beroep vooral belangrijk is dat je er plezier in hebt en een goede opleiding hebt gehad. 

 

Loopbaanoriëntatie


Bij een opdracht voor loopbaanoriëntatie en keuzebegeleiding is leerlingen gevraagd wat ze van jongens in de zorg en meisjes in de techniek vinden. De decaan zette een aantal uitspraken van een leerlingen op een rij:
- Ik vind dat het niet uitmaakt of iemand die in de zorg werkt of techniek werkt een man of een vrouw is omdat iedereen gewoon moet doen waar hij/zij leuk vindt en waar hij/zij goed in is.  
- Ik vind dat het niet uitmaakt of iemand die in de techniek of zorg werkt een man of een vrouw is omdat iedereen gelijk is.
- Ik vind dat het niet uitmaakt of bijvoorbeeld een automonteur een man of een vrouw is omdat het gaat om de auto die gerepareerd moet worden en niet of dat door een man of een vrouw gebeurt.
- Misschien zijn er wel jongens die beter zijn in de zorg dan in de techniek want ze hebben geen lange nagels en kunnen vaak beter tegen bloed.
- Een opleiding in de zorg kan natuurlijk ook voor jongens, want misschien houden ze wel meer van werken in de zorg dan in de techniek.
- Meiden moeten ook in de techniek kunnen werken; ze kunnen dan laten zien wat ze in huis hebben.
- Als jongens en meisjes dezelfde opleiding voor verzorging doen, kunnen ze ook allebei hetzelfde.
- Er moeten meer meisjes in de bouw gaan werken en meer jongens in de zorg. Scholen moeten hier meer aandacht aan besteden.